Pages

Thursday, May 1, 2014

Kommentaar Pealtnägija saatele ortoreksiast 30. aprill 2014

Kolmapäeval, 30. aprillil, oli Pealtnägijas saatelõik ortoreksiast. Seal rääkisin ka mina oma kogemusest.
 Vaata saadet

Minu toitumishäire sai alguse juba ennem toortoiduga alustamist, siis kui olin veel nn tavatoidul (seda ka mainisin Piretile, aga kahjuks see saatesse ei läinud). Sai alguse sellest, et üritasin dieeditada - sellele järgnes ülesöömine ja oksendamine. Mingi aeg söömishäire kadus, siis kui mul oli elus kiire aeg ja toidule ei mõelnud. Toortoiduga alustasin suuresti selleks, et oma näonahk korda saada, sest mul oli akne. Sain näonaha korda, aga hakkasin kartma teatud toiduaineid, sest näis, et paljud asjad võivad näonahka hullemaks teha ja püüdsin toituda võimalikult puhtalt. Tervislik toit on ainult hea ja kasulik ning selles ei ole midagi halba, aga mina läksin üle piiri. Selles mõtes, et mul tekkisid isud mida ma proovisin eirata. Keelasin endale teatud toite, kuna kardsin, et see võib mu tervisele halvasti mõjuda ja mu näonahale. Olen ka USA ülikooli kaugõppes õppinud toortoitumist ning ise väga palju lugenud selle kohta ning see tekitas teatud vangla tunde - et tundus, et kõik toit on halb peale puuviljade ja aedviljade. Siis kui sõin mingit "keelatud" toitu, olid süümepiinad ning õgisin ja oksendasin - kui teaduslik maailm nimetab seda ortoreksiaks, siis las nimetab - ise ütlen, et see oli lihtsalt liigsest keelamisest ja piiramisest tulnud söömishäire - sest see tegi mind pigem ebatervislikuks kui tervislikuks ning pigem õnnetuks kui õnnelikuks.

Tasakaalu leidsin sellega, et nüüd ma ei keela endale midagi, Kui on isu siis söön seda mida tahan. Aga huvitav on see, et keha ikka tahab ka palju värsket, sest see paneb mind end hästi tundma - seega söön ikka veel palju toortoitu. Iga nädal ostan omale kastiga puuvilju ja külmkapp on täis erinevaid aedvilju ja rohelist, lisaks tatar, riis, kartul, sojatooted. Vahel ostan piimašokolaadi, vahel halvaad, vahel käin väljas söömas. Vahel meeldib mulle teha grillvõileibu, vahel gluteenivaba müslit süüa sojapiimaga. Armastan vegan toitu ja gluteenivabu asju - aga alati ei ole ka see reegliks. Näiteks nüüd hiljuti Itaalias reisides 3 nädalat pidin oma senisest toitumisrutiinist mõneks ajaks loobuma, sest sealsed inimesed söövad palju pastat, saia, pitsat ja muud sellist. See ei olnud kerge, sest olen harjunud suures osas puuvilju ja aedvilju sööma, aga see kui oleksin söönud liiga vähe või hakanud end keelama või loobunud teatud söökidest, siis oleksin sellega endale suurema stressi tekitanud, kui sellega et sõin neid asju mis parasjagu olid ja mis täitsid kõhtu ning ei muretsenud liialt toidu pärast. Samuti ei võtnud ma kaalus juurde, näonahk ei läinud halvemaks ning peale ühte päeva tagasi eestis oma tavatoidul on ka seedmine jälle kiire nagu peab :)

Pealtnägija saate tavis tehti minuga pikem intervjuu kui saates näha on. Mainisin ka seda, et vahet ei ole mis toitumisstiiliga tegu on - kas tavatoiduga, paleo- või Atkinsi omaga, jpt - toitumishäire võib tekkida ükskõik millisega neist. Asi ei ole toortoidus, asi on üldises keelamises ja piiramises. See, et kõik saatesse ei mahu, on mõistetav. Ka see, et Reikop seal paleo dieedist rääkis - arvata on, et sellepeale minu kommentaar paleo dieedi kohta välja lõigatakse. Ennem intervjuud Piretiga rääkides, mainisin talle korduvalt et ma ei taha et mulje jääks nagu asi oleks ainult toortoidus mis tekitab söömishäire ja ma ei taha et see nii välja kukuks. Piret ka saatelõigu lõpus tõi välja lause, mis seda kinnitas ( "Vaatamata läbielatule, peab Elisa endiselt toortoidust lugu. Ta andis välja spetsiaalselt toortoidu retseptidest koosneva kokaraamatu ning annab toortoitumisealaseid koolitusi. Mis aga põhiline, nüüd rõhutab ta oma läbielamistele viidates jõuliselt, et tervislik toitumine on oluline, ent ekstreemsustesse kaldumine võib viia libedale teele"), aga arvata on, et lõppu inimesed võibolla enam ei kuulanudki ja see jäi neile märkamatuks - mis teha.

Ütlesin ka Piretile juba esmakohtumisel, et toitumisnõustaja juttu ei oleks vaja, et saade pole ju sellest kelle toitumisstiil on parem, vaid lihtsalt toitumishäirest ja enda keelemisest, aga tema arvas, et keegi seal ikka peaks kommenteerima. Ja välja kukkuski nii, et saade sai pigem kui erinevaid toitumissuundi võrdlev ning neile hinnangut andev, kui saade ortoreksiast.

Eks see on meedia ning kunagi ei tea kuidas kõik välja kukub. Ja need kes kuulsid sealt saatest et toortoitumine justkui võrduks toitumishäirega, uskusid seda juba ennem. Vahet ei ole kuidas info on edastatud, niikuinii keegi saab sellest alati valesti aru. Niipalju kui on inimesi on erinevaid arvamusi.

Mina pean oluliseks tõde ja räägin omast kogemusest nii nagu see on, kui keegi seda ei mõista, siis ma ei saa sinna midagi parata. Need kes teavad, saavad hästi aru, need kes ei tea, ei peagi võibolla teadma ja need kes peavad teadma, saavad varem või hiljem teada :)

Toortoitumine on tervislik, veganlus on tervislik, enda ja oma keha eest hoolitsemine on hea ja kasulik. Pakendatud toite ei pea sööma. Lõhna-, maitse- ja muud lisaained meie toidus ei ole head. Paljud tänapäeva poetooted on ebatervislikuda ja kindlasti mitte vajalikud.

Ei pea olema 100% toortoitlane, et sellest kasu saada. Kui vahel tuleb sisse mõni piimatoode või muu loomne, ei pea juuksekarva lõhki ajama. Tervislik toit on hea, aga selle järgmine ei peaks meil tekitama stressi ega tunnet, et oleme endale ise loonud toiduvangla. Kui vahel ei ole meie menüü täiuslik, siis sellest pole midagi. Kuulake oma keha ja sööge täpselt nii nagu on hea just Teile ja Teie kehale, nii et te tunnete end hästi ja õnnelikuna.

No comments:

Post a Comment