Pages

Tuesday, May 28, 2013

2. päev - Magusad hetked... /Jumalanna jalajäljed...




Palve

 Jõudku kõik olendid keral Maa kontakti oma tõelise olemusega, säragu vikerkaared taevastes, taevaste taga ja südametes...

Magus päev

On olnud magus toortoidu päev...



Hommikut alustasin banaani, astelpaju õietolmu smuutiga ja värske salatiga. 

Õhtul teen virsiku, banaani, kiivi smuuti ja salati. 
Elu on värviline ja toortoit on imeilus. 
Iga hetk on nagu rõõmus pidupäev! 
Soovin läbi käia ka kõik kohad, mis pakuvad toortoitu. 
Ikka tuleb, ette, et keegi kutsub välja sööma, seega on oluline kaardistada kõik võimalused. 
Varem metsas elades ja rõõmsalt toortoitu süües polnud see teema.  Kuid linna ahvatluste kontekstis on seegi oluline samm- 
olla teadlik, kes on turul.

Täna oli kiire nii käisin lõunal Mahemarketis söömas. Võtsin kaks hõrgutavat kirevat toorkooki, toošokolaadi, jõin ühe värske smuuti. Toorkook jättis väga hea mulje. Tänud.

Kirjutan veel veidi taustast, arvamustest ja oma teekonnast

Toitumine ja treening käsikäes - paarisrakend. 

Teatud vaimsel tasemel on kõik võimalik ja sel juhul pole mõtet piiride või nende puudumise üle diskuteerida. Kuid keskendudes keha tasandile ja füsioloogiale, ei usu ma ainult toitumise muutmisesse või ainult treeningute muutmisesse. Parima tulemuse elustiilis saab, kui ühendada mõlemad aspektid -  toitumine ja treening. 

Multidimensionaalne spiraal

Kuid toitumine ja treening kui paarisrakend on siiski tasapinnaline piiratud konstruktsioon. Võib ju pea liiva alla pista, aga ei saa mööda vaimsetest sfääridest ning lõpuks peab siiski tõdema, et kõik algab mõtlemisest, tunnetest. Toidu ja toitainete omistamise, toidu puudumise osas, toidu filosoofia osas. Ja edasi pole enam sõnu...

Elurõõm ja kontakt loodusega...

Ei piisa tervislikust menüüst ja tublist treenimisest, kui genereerid süngeid, kurbi, vihaseid mõtteid. Tervise lätte võtmeks on seega iga inimese enda elurõõm, suhtumine, optimism. Teekonnal oma tõelise minani, jumaliku algeni on märksõnadeks julgus olla Sina ise, järjepidevus enda valitud vaimsetes praktikates...ausus iseenda vastu. Ning suureks õpetajaks on ka Loodus, mine tagasi looduse juurde, sulge silmad ja seisa paljajalu murul, see ongi elu, see ongi tõelisus. Nii looduses puhastudes nihkub loomulikult paika see, mida Su keha soovib, mida mitte. Kui oled oma organismi piisavalt puhastanud kaovad ära kõik kummalised isud ja pole enam ainsatki ahvatlust. Sinu magnet on elus terviklik puhas täisväärtuslik toit.

Füüsilise tasandi taust

Olen kogu elu aktiivselt sporti teinud: alustasin 5-aastaselt iluvõimlemisega. Kuid peamine märksõna on minu puhul olnud läbi aegade „tants“. Kehakaal on olnud normaalne, kuid ma ise pole kunagi kuigivõrd oluliseks pidanud kaalunumbrit, ma pigem küsiksin inimestelt, millest nad tehtud on. St. kui teaduslikumalt inimesi analüüsida, siis mind huvitab keha koostis. Lihaste ja rasva osakaal, lisaks sellele ka luutihedus, millest palju ei räägita, kuid mis on samuti tervise juures väga tähtis. Kuid veelgi enam huvitab mind inimeste hingede allikas...

Teaduslik terminoloogia

Haridustee tõttu olen tegelikult ekspert nii liikumisteadustes kui ka toitumises. Olen kursis teadusliku maailmapildi seisukohtadega toitumisest. Oma varasemate uuringute läbiviimiseks kasutanud programme Micronutrica jne. See on andnud hea platvormi ja kinnitanud mu varasematki oletust dieetide mõttetusest. Andnud suurepärase ülevaate valkudest, rasvadest, süsivesikutest, mikroelementidest, mistõttu olen kursis füsioloogia, biokeemia, anatoomiaga. Kõik see kehtib, kuid  ainult nn. tavatasandil. Kui inimene tegeleb vaimsete praktikate ja enesearendusega- ei pruugi see enam paika pidada. Mõnda joogit analüüsida püüdes jääb teadus kindlasti hätta. Et see raamistik on liiga limiteeritud, et tõeni jõuda. Siiski annab see platvorm hea baasi, et vajadusel argumenteerida.

Vaimses maailmas omad seadused

Kui inimene on asunud vaimsele teele, siis ei pruugi füsioloogia seaduspärasused enam sajaprotsendiliselt kehtida. Teatud arengutasemel ongi võimalik minna üle valgustoidule- praanale, on võimalik süüa kasvõi kast naelu ja energeetika nii käima tõmmata, et see edukalt ära seedida. Piirid lähevad taas ebamäärasemaks. On joogisid, kes elavad edukalt oma koopas ilma igasuguse toidu ja joogita. Kuid kas nad ongi enam tavalised inimesed, küllap mitte. Ja sellised asju ei maksa järele teha, kui Sina ei ole veel nii kõrgel tasemel.

Mõned vihjed, mida  püüan menüüs vältida

Liha, sealhulgas vorstid ja muud lihatooted, valge suhkur, glükoosisiirup, valge jahu, margariin, rääsunud õlid, kõrgesti rafineeritud ja töödeldud tooted, vähese rasvasisaldusega tooted, tooted, kuhu on lisatud vitamine. Kokkuvõttes väldin keemiatööstuse eksperimente ja palju muud, millest edaspidi...

Mõned vihjed, mida valin oma lauale- märksõna; "terviktoit"

Olen seni valinud terviktoidu: kõik, mis kasvab maapinnal ja puude otsas. Terved puu - ja juurviljad, mida ma näen, seemned. Töötlemata terviklikud erakordsed suurepärased looduse kunstiteosed, emakese maa lõputust varaaidast.

Oma aed metsas

Eelmisel aastal oli mul 2 aeda, 2 kasvuhoonet, kus ise juurvilju, salateid, maitsetaimi ja ka puuvilju kasvatasin. Terviktoidu kontseptsiooni mõistmiseks võibki visualiseerida peenart ja seal kasvavaid porgandeid, kaalikaid, kurke, tomateid, sibulaid... Tervik tähendab seda, et ma näen tervet juur- või puuvilja, tervikus on kõik suurepärases tasakaalus, ühes taimes on olemas kõik vajalikud mineraalid, ensüümid, et seda kõike suurepäraselt seedida. Ise kasvatamise eelis on see, et toit pakatab elujõust ja - väest. Elumuutuse tõttu pole mul kahjuks sel aastal oma aeda. Kuid soovitan kõigil, kel võimalus, ise sõrmed mulda pista ja maa väge tunnetada, hakata oma toidulauda ise kasvatama. Olles kord söönud oma kasvatatud juurvilju, salateid, siis näib kõik muu tõeliste maitseelamuste hale vari ja see pole tõepoolest mitte midagi konti murdvat.

Seni olen olnud rütmis aastaaegadega...

Suvel ja kevadel olen olnud toortoitlane või vegan, sügisel olen olnud taimetoitlane, kuid tarbinud ka piimatooteid, valmistanud soojasid  toite, paljus olen olnud mõjutatud ayurveda koolkonnast, talvel olen aga olnud segatoiduline ja see on väljendunud selles, et ma olen juurde söönud ka veidi kala, nt lõhet ja  forelli.

Loov kokkaja

Tunnistan üles, et see on mulle esimene kord elus, kui võtan ette kellegi retseptiraamatud, see on suur samm ja suur au ka Mariinile ja Elisale. Nagu blogi alguses mainisin, olen enda toortoidu perioodidel mänginud oma fantaasia raames. Tunnistan üles ühe lisamotivatsiooni, võtmaks ette alustatud teekonda: olen vaimustuses väga paljudest oma pühendunud sõprade - toortoitlaste fantastilistest hõrgutistest; tiramisu magustoitust, tooršokolaadi kookidest, toortoidu kastmetest, wrapidest jne. Tõepoolest toortoitlastel on suurepärased magustoidud, sõnulkirjeldamatult imelise tekstuuri ja väega ning suur pluss on neil see, et pole kasutatud valget suhkrut - kogu looming on looduslik, tervislik ja tõeline. Soovin oma toortoidu lauda rikastada laiema spektriga, suurema hulga värvidega. Just nimelt - toortoit on väga inspireerivalt värviline ning plaanis on piire ületada ja rohkem värve ja maitseid enda ellu kutsuda.  On aeg võtta endale ka uusi kohustusi ja vastutusi nagu toortoidu valmistamine, uute retseptide omandamine - või kui täpsemalt öelda - oma esimeste retseptide omandamine kogu senise elu jooksul. 

Varasematest õppimistest...

Sarnaselt seekordse toortoidu süvendatud teekonnaga olen varem õppinud otse India ayurveda austajatelt nende filosoofiat ja maailmapilti. Seda nii vesteldes, kuulates ja  koos küpsetades kui ka kokates. Nii olen neiltki koosloomise käigus väga palju omandanud. Austan väga ka krišnaiitide kööki, kelle jaoks tähtis sündmus on prašad - see on jumala teenimine toidu läbi. Krišnaiidid valmistavad toitu väga suure armastusega, mis on täiesti tajutav. Mulle sobib nende suhtumine toitu ning ei saa salata, et nende road on mul keele alla viinud. 

Armastusega toidu võlumine

Sama armastust, suhtumist, energiat ja väge olen tunnetanud oma paljude toortoitlaste pakutavates roogades. Mariin ja Elisa on suured võlurid, kellega koos veedetud õhtusöögid on jätnud sügava jälje - puhas armastus, tõeline paradiisi maitse. Minu enda toortoitlusperioodid on olnud võrreldes nende loominguga seni oluliselt kesisemad ja koosnenud peaasjalikult salatitest, smuutidest ja magustoitudest. Kuid ma pole iial teinud sushit, ega pole pühendanud kuigi palju aega rikkalike laudade loomisele. Pigem olen võtnud omaenda kasvatatud peenralt värskeid juurvilju või puu otsast puuvilju ja siis lihtsalt mänginud. On aeg sügavamale minna, kõik algab enda suhtumisest ja aeg on küps, et teha järgmine samm.

7 aastat mõjutusi erinevatelt sõpradelt

Mu sõpruskonnas on peaagu kõik taimetoitlased, kuid nad eristuvad omakorda veel kitsamatesse ringidesse. Mõned neist söövad madalsageduslikke mugultaimi, teised mitte. Paljud on veganid, mõned frugivoorid, ning päris suur hulk on ka kirglikud ja pühendunud toortoitlased. Eks mu sõbrad ja nende kokakunst on läbi aegade mindki väga palju mõjutanud. Meenub, kuidas üks sõbranna, kes pikalt Indias rändas, oma templites õpitud kokakunsti saladusi jagas: kõik, mida ta lauale võlus, oli hämmastav. 

Inimene on see, mida ta sööb

Toit mõjutab meie vibratsiooni ja sagedust, mistõttu tasub tähele panna, mida ja kuidas süüa. Ennast võiks armastada ja austada.

Vaba hing

Tunnistan, et olen vaba hing ja suured piirangud ning raamid toimivad mulle pigem vastupidiselt, ainus toimiv võti toortoidule pühendumiseks on mulle läbi armastuse ja inspiratsiooni. Kui ma hakkaks ennast liigselt piiritlema, looks see hea pinnase kõikvõimalike ebatervislike ahvatluste realiseerumiseks. Ma pole olnud senises elus kunagi toitumispolitseinik  ei endale ega teistele, sest tean, et minu puhul viiksid liigsed piirangud vastupidise tulemuseni. Nii olen aeg-ajalt endale lubanud, mida iganes hing ihaldab, läinud vooluga kaasa. Süttinud kellegi ideest kell 2 öösel midagi sellist süüa, millest kõik tervislikust toidust lugupidavad inimesed kaarega mööda läheks. No comments.

Aeg asuda teele

Võtan endale sihiks olla seekord pühendunud ja keskenduda rohkem aega retseptidele, võlumisele. Lisaks on mul plaanis toite, mida võluma hakkan, teistega jagada ja koos nautida. Sest see ongi inspiratsioon, elu ja armastus.

3 comments:

  1. Siin oleks sobiv küsida neilt, kes teemat rohkem valdavad, et kust leida toortoitluse, mahesöögi või veelgi äärmuslikuma puuviljarestorane, kus õhtustamas käija?

    ReplyDelete
  2. Näiteks Bestselleris on toortoidu menüü, Viru Keskuse Rahvaraamatu poe kõrval.

    ReplyDelete